Jsem těhotná, nemůžu spát

Ach jo, prožívám jedno z nejšťastnějších období vůbec a řeším pořád, jak bych usnula. Když jdu spát, je to doslova horor. Převaluji se z boku na bok a nic, spánek zkrátka nepřichází. A to jsem vždycky bývala takový spáč! Jak na to? Také řešíte v těhotenství problémy se spánkem? Tak to je tento článek určen právě vám.

Je pravda, že tuto etapu můžete brát jako nácvik na bezesné noci, které s narozením vašeho děťátka jistě také jednou přijde. Ale proč si ještě neužít spánku, dokud člověk může?

Jak se dobře vyspat?

Když se během dne „utaháte“ přiměřenou fyzickou aktivitou, bude se vám lépe spát. Jděte na delší procházku, nejlépe v přírodě, do lesa na houby nebo se projděte s vaším pejskem. Pozor, těsně před spaním ale není fyzická aktivita vhodná, protože se pak špatně usíná.

Pozor, těsně před spaním ale není fyzická aktivita vhodná, protože se pak špatně usíná.Ať vás ani nenapadne zdřímnout si během dne. Na podřímnutí například po obědě samozřejmě vůbec není nic špatného, ale pro ty ženy, které nemají večer potíže se spánkem. Ale abyste se necítily ochuzené o odpočinek, dělejte si ho po kratších intervalech během dne.

Důležité je také si udělat dostatek času na hlavní jídla – snídaně, obědy, večeře. Berte to jako určitý rituál, kdy se s partnerem a případně dalšími dětmi sejdete u stolu a společně pojíte. Takové to rychlé zhltnutí ve spěchu nebo při koukání na televizi není rozhodně vhodné. Na noc se vyhýbejte těžkým jídlům. A víte, že, když se říká, že při jídle by se nemělo mluvit, je to pověra? Berte posezení u stolu s rodinou nebo přáteli jako příjemné setkání s popovídáním.

Po jídle zvolte lehké aktivity, například si přečtěte nějakou zajímavou knížku nebo se uvelebte u televize. Vyhýbejte se ale akčním filmům, kde krev teče proudem, citovým dramatům nebo drsným zprávám. Prostě dejte přednost takové aktivitě, která vás neunaví, ale naopak uvolní. Vhodné je také udělat si hezkou chvilku s vaší oblíbenou uklidňující hudbou, můžete se protáhnout pomocí jógy nebo protahovacími a relaxačními cviky. Ideální je i teplá koupel, po které bude následovat jemná masáž.

Jíst či nejíst před spánkem? Řiďte se heslem: všeho s mírou. Stejně tak jako, když se na noc nacpete těžkým jídlem, tak i úplné hladovění není to pravé ořechové. Oboje totiž vyvolává poruchy spánku.

Věděli jste, že sklenice teplého mléka může mít zvlášť pozitivní účinek? Může vám to připomenout vaše sladké dětství a také proto, že obsahuje aminokyselinu L-tryptofan zvyšující hladinu serotoninu v mozku, který kromě jiného vyvolává ospalost. Jaké potraviny ještě obsahuje L-tryprofan? Třeba krůta a vejce. Pokud zrovna na tyto potraviny před spaním nemáte chuť, dejte si třeba tyto sladkosti – ovocné sušenky, jiné pečivo s mlékem, sýr, ovoce, jogurt a rozinky.

Prostředí spánku

Důležité jsou také podmínky, které si ke spánku dopřáváte. Ložnice by měla být dobře větratelná. Nesmí v ní být příliš velké vedro ani zima. Odborníci doporučují, aby matrace v posteli byly pevné a polštáře vás zase dobře podepřely. Čím dříve se v graviditě naučíte spát na levém boku, tím to pro vás bude později snadnější.

Dusno vám rozhodně k dobrému spánku také nepřispěje. Proto neváhejte, a pokud je to alespoň trošku možné, mějte vždy pootevřené okno. Nedoporučuje se to, pokud je venku vyšší teplota, než uvnitř bytu, nebo za nejstudenějších dnů.

Někdo rád spí s přikrývkou přes hlavu, ale věřte, že zejména v těhotenství to není vhodné. Snižuje to totiž množství kyslíku a zvyšuje množství dioxidu uhlíku (CO2) ve vdechovaném vzduchu. Může to tak způsobit i bolesti hlavy.

Pokud nespíte, uberte se s vašimi aktivitami, například čtením, koukáním na televizi a jinými, mimo vaší postel. Je totiž dokázáno, že u některých lidí to může způsobit poruchy spánku.

Budíte se v noci často, protože musíte pořád běhat na záchod? Omezte tedy pití po 18 hodině a během dne co nejméně stůjte, protože dlouhodobá poloha vestoje zvyšuje tlak dělohy na močový měchýř a zvyšuje i noční močení.

Když se člověk trápí, běží mu myšlenky v hlavě i před usnutím. Ať se jedná o potíže s penězi, rodinnými vztahy nebo zdravím, vytěsnit je z hlavy úplně nejspíš nepůjde. Zkuste si ale o problému promluvit s někým blízkým.

Neubírejte se k lékům na spaní, ať už jsou na předpis nebo rostlinného původu. Většinou jsou v těhotenství škodlivé a stejně dlouhodobě nepomohou. Rozhodně vyřaďte ze svého jídelníčku kofein, je v kávě, čaji, coca cole a většímu množství čokolády v odpolední době, protože i ta způsobuje poruchy spánku.

Spát choďte, až budete cítit opravdovou únavu. Někdy je to paradox, ale když půjdete do postele později, lépe se můžete vyspat.

Dlouhé hodiny převalování v posteli nic neřeší, raději vstaňte a jděte něco dělat. Unaví vás to a pak budete mít větší šanci, že usnete.

Trpěla jste během v těhotenství poruchami spánků? Jak jste bojovala s nespavostí vy?

Comments

  1. Katka says:

    Mám typ pro těhotné, kterým kvůli bříšku nezbývá, než spát na boku.
    Objevila jsem polštář tulík, díky kterému máte oporu vleže na boku a neskulíte se.
    Tulík je i s rukou, obejme Vás, a to se to pak pěkně spinká.
    Hodí se jak pro ženy tak pro děti.

    Parta kamarádek jsme jej zakoupily pro nevěstu, jejíž nastávající je často služebně v zahraničí.

    A náš malý tento polštář také využije. Tulíka jsme si oblékli do tátova trička, a dělá nám společnost, když je táta v práci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *